آموزش ساخت قالب بتن دیواربا پلی وود

دانستن نحوه تشکیل یک  قالب دیوار بتنی یک مهارت ضروری است. اگر قالب به اشتباه ساخته شده باشد، بتن می تواند قالب را از هم بپاشد و در حالی که مقدار زیادی از پول و وقت  را هدر می دهد، شرایط افتضاحی هم ایجاد می کند. یک قالب  که به درستی ساخته شده است، نه تنها بتن را حفظ می کند، بلکه می تواند برای فرم دادن و ایجاد یک فنداسیون مناسب برای دیوارهای دیگری که ممکن است  بعدا روی آن ها بسازید استفاده شود. هنگامی که شالوده بتنی شما که قرار است دیوار شما را نگه دارد کامل شد، میتوانید به ترتیب مراحل زیر ساخت دیوار بتنی را شروع کنید

قدم اول

Man holding measuring tape, close-up, selective focus

از لبه پایه بتنی خود تا جایی که سطح بیرونی دیوار شما قرار می گیرد اندازه گیری کنید. از داخل یک میخ به بتن بزنید. از آن میخ تا جایی که روی دیگر دیوار شما قرار دارد اندازه بگیرید و یک میخ دیگر قرار دهید. بنابراین اگر عرض دیوار شما 20 سانت است، دو میخ شما باید 20 سانت از هم فاصله داشته باشند.

قدم دوم

Hammer and nails

میخ هایی را که نمای بیرونی دیوارتان را مشخص می کنند، در فاصله حداقل 2متری در طول  دیوارتان قرار دهید. اگر طول دیوار شما کمتر از 2 متر است، دو میخ برای علامت گذاری انتهای دیوار قرار دهید. با استفاده از میخ، نخ شاخص (نخ سنگ کشی) را در هر طرف دیوارطوری ببندید تا نخ را صاف نگه دارد. به این ترتیب می توانید ببینید که دیوار شما کجاست.

 

قدم سوم

A Young man holding a nail in wood

یک تخته را به صورت صاف (در سمت پهن آن) روی بتن قرار دهید تا لبه تخته 2 سانتی متر( به اندازهضخامت ورق چندلایی) از ریسمان خود (به سمت بیرون دیوار) فاصله داشته باشد. توجه کنید که قرار نیست تخته داخل قسمت دیوار باشد. تخته را به پایه بتنی خود میخ کنید.این تخته را محکم ببندید این تخته قرار است مثل تکیه گاهی برای قالب شما عمل کند. اسم این تخته ها را تخته شاغول میگذاریم!

قدم چهارم

محاسبه کنید چه مقدار تخته چندلایی نیاز دارید و به اندازه دو طرف دیوار ورق های خود را برش دهید.معمولا ورق های کامل در ابعاد 122در 244 سانتی متر یا 152 در 152 سانتی متر هستند. اما برای اینکه در سازه های مختلف بتوان از انها استفاده کرد معمولا انها را به تخته هایی به عرض 15 یا 20 سانتی متر برش میدهند تا در پروژه های مختلف بتوان از آنها استفاده کرد.

زدن تخته های پشت بند : این تخته های بریده شده به عرض 15 یا 20 سانت را به تعداد مورد نیاز کنار هم قرار دهید(مثلا اگر ارتفاع دیوار شما 2 متر است به ده شاخه 20 سانتی نیاز دارید) حال با تخته های باریک 5 در 50 سانتی(معروف به تخته های پشت بند) هر سه شاخه پلی وود را بهم میخ کنید (انگاری از پشت مثل یک نردبون هستند) با این کار هر سه شاخه پلای وود شما بهم متصل شده و حمل آن اسان تر است. توجه کنید که اتصال شاخه ها کاملا بهم وصل و فیت باشد.

پشت بندی قالب بتن چوبی
پشت بندی قالب بتن چوبی- چوب های پشت بند باید عرض 5تا 10 سانت داشته باشند و فاصلع آنها از هم حداقل 60 سانت باشد

قدم پنجم

تخته چندلایی که در قسمت قبل بهم وصل کرده اید را مانند دیواری بین نخ و آن تخته هایی که اسمشان را تخته شاغول گذاشتیم قرار دهید طوری که تخته های که به آنها میخ شده است در سمت بیرونی دیوار باشد و سطح صاف دقیقا در تماس با نخ باشد. اگر یادتان باشد تخته های شاغول را دقیقا به اندازه ضخامت ورق چندلایی دور از نخ بستیم. بنابراین الان تخته های چندلایی دقیلا بین تخته شاغول و نخ را پر میکند.  این صفحه تخته سه لا را دقیقاً در جایی که می خواهید صفحه دیوارتان باشد قرار می دهد. حال تخته چندلایی ها را به پایه شاغول میخ کنید

قدم ششم

Aged wooden leveler

به کمک یک تراز از اینکه صطح داخلی قالب شما کاملا صاف و قائم است مطمئن شوید و در حالتی که کاملا تراز است به تخته های تخته های باریک 10 در 50 سانتی (حدودی) آنها را فیکس کنید به این روش که این تخته های باریک را از پشت و به صورت مورب یک سرشان را به تخته های نردبونی پشت  چندلایی ها و یک سر دیگرش را به تخته های شاغول میخ بزنید.

این مراحل را تکرار کنید تا طرف مقاب قالب دیوار بالا بیاید. پس از اتمام کار، باید یک فرم دو طرفه برای دیوار خود داشته باشید.

قدم هفتم

تسمه فلزی را برش داده و به دو طرف قالب وصل کنید. می‌خواهید طول تسمه بتواند در عرض دیوار کشیده شود و به اندازه‌ای باقی بماند که بتوانید انتهای تسمه را به قالب ها میخ بزنید. تسمه ها را به فاصله یک کمتری از هم در بالای قالب ها قرار دهید، انتهای آن را به سمت پایین خم کنید و آنها را محکم به تخته ها  میخ کنید.

قدم هشتم

سایز چندلایی ها را باید طوری برش زده باشید که ابتدا و یا انتهای دیوار ها کمی بلند تر باشد در این صورت وقتی دو دیوار عمود بر هم در کنار هم هستند میتوانید با یک تخته باریک و زدن چند میخ قالب های دو دیوار عمود بر هم را بهم محکم کنید طوری که که گوشه های قالب کاملا بهم متصل و باشد و درزی برای خارج شدن بتن و یا کج بودن قالب نماند. بهتر است با چند تسمه قسمت های گوشه و انتهایی دیوار ها را هم محکم کنید

قدم نهم

داخل قالب خود را  روغن قالب بتن بمالید تا تخته سه لا به بتن شما نچسبد (میتوانید از روغن سوخته معمولی، همان روغن موتور سوخته تعویض روغنی ها استفاده کنید)

قالب شما آماده ریختن بتن است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میزبان صدای گرم شماییم