تخته چندلایی برای قالب بتن

تخته چندلایی لاکی مخصوص قالب بندی بتن

یلی از افراد، از پلای وود به عنوان یک محصول همه کاره یاد میبرند. این محصول که از ورق های نازک چوبی با چسب یا رزین فشرده شده ساخته میشود، کاربردهای بسیاری دارد که از جمله این کاربردها میتوان به استفاده از پلای وود در قالب بندی ساختمان، ساخت مبلمان، کف پوش، درب، دکوراسیون داخلی و حتی در صنایع دریایی و هوایی نام برد. امروزه دو نوع پلای وود، نسبت به دیگر انواع پلای وود کاربرد بیشتری دارند که یکی از این دو نوع، پلای وود قالب بندی (Structural Plywood) است که به آن پلای وود ساختمانی نیز میگویند و دیگری پلای وود داخلی (Interior Plywood) میباشد. این دو نوع پلای وود، تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند که اگر به این تفاوت ها توجه نشود، احتمال دارد خسارات جبران ناپذیری به بار آورد. ما در این مقاله به تفاوت بین پلای وود قالب بندی و داخلی میپردازیم.

این نوع پلای وود برای قالب بندی ساختمان ها به کار میرود و برای نگه داشتن ماسه ها به چسب بسیار قوی عمل میکند. پلای وود قالب بندی، از استحکام و دوام فوق العاده ای برخوردار است و مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی از خود نشان میدهد. از دیگر مزایای این پلای وود میتوان به ایستادگی در برابر فشارهای سنگین و مقاومت بالا در برابر حرارت اشاره نمود.

تخته های پلای وود قابل انعطاف و خوش برش هستند

رسیدن به قالب بتنی با حداقل نشتی یک ایده‌آل همیشگی است. تقریباً سخت بتوانیم شرایط قالب بدون نشت را تامین کنیم. نشت آب از داخل قالب بتنی خطرناک است. زیرا باعث به ‌هم خوردن تعادل حجم بتن می‌شود که قطعا شرایط نهایی سازه عمرانی را تخریب می‌کند.این تخته‌ها خوش‌ برش هستند و به ‌خوبی در کنار هم چفت می‌شوند تا نهایت آب‌بندی را تامین نمایند. رسیدن به آب‌بندی حداکثری است که استفاده پلای وود در قالب بتنی را متداول کرده ‌است.

پلای وود داخلی

همانطور که از نام آن مشخص است، پلای وود داخلی برای کاربردهای داخلی در منازل و ادارت، گزینه بسیار مناسبی است. این پلای وود به دلیل استحکام بالا و روکش های شیک آن، میتواند به خانه های شما زیبایی منحصر بفردی هدیه دهد. این نوع پلای وود به دلیل آنکه پیچ و میخ را به خوبی در خود نگه میدارد، از ام دی اف نیز عملکرد بهتری از خود نشان میدهد و میتواند در ساخت کابینت نیز به کار رود. از مزایای این نوع پلای وود میتوان به زیبایی ظاهری، عایق بودن در مقابل صدا و موجود بودن در بسیاری از ضخامت ها اشاره نمود.

اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد انواع پلای وود به دست آورید، میتوانید به مقاله ۱۵ نوع پلای وود، مراجعه نمایید.

تفاوت بین پلای وود قالب بندی و داخلی

تفاوت بین پلای وود قالب بندی و داخلی

تفاوت اساسی در پلای وود قالب بندی و داخلی در نوع چسب مورد استفاده در ساخت این پلای وود ها است. برای ساخت پلای وود های قالب بندی، از رزین فنل فرمالدئید که یک پیوند چسبی بسیار محکم ایجاد میکند، استفاده شده است تا با قرارگیری در شرایط مختلف آب و هوایی و تغییرات دما، لایه های چسبیده به هم این پلای وود از یکدیگر جدا نشوند.

در ساخت پلای وود های داخلی به دلیل آنکه تغییرات آب و هوایی بسیار ناچیز است، نیازی به استفاده از رزین هایی که قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارند، وجود ندارد و از چسب هایی برای ساخت آنها استفاده میشود که بتواند مصارف داخلی را تامین نماید.البته این بدان معنا نیست که پلای وود های داخلی استحکام پایینی دارند بلکه این پلای وودها نیز بسیار مستحکم و با دوام هستند ولی قطعا نمیتوان از این نوع پلای وود برای زمینه های ساختمانی استفاده نمود.

تفاوت دیگر این دو نوع پلای وود، در تفاوت ظاهری آنها است. پلای وود ساختمانی به دلیل آنکه برای اهداف دیگری همچون مقاومت در برابر رطوبت و دما ساخته میشود، زیبایی ظاهری برای آن مطرح نیست اما به دلیل استفاده از پلای وود داخلی در محیط داخلی خانه ها و ادارات، برخورداری از زیبایی بصری، یکی از اصلی ترین دلایل برای خریداران این نوع پلای وود میباشد.به همین دلیل در ساخت پلای وود های داخلی، از روکش های زیبا و متنوع استفاده میشود که باعث جذابیت بیشتر آن شود.

برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد تفاوت های بین پلای وود قالب بندی و داخلی، میتوانید اینجا را کلیک نمایید.

کاربردهای پلای وود قالب بندی یا ساختمانی

تخته چندلایی یک نوع قالب است که برای ساخت سازه های بتنی استفاده می شود. این قالب شامل تخته های چند لایه با ضخامت مختلف است که به هم چسبیده اند و به صورت یک ورق بزرگ شکل می گیرند. این قالب ها معمولاً برای ساخت دیوارهای بتنی، پل ها، ساختمان ها و سایر سازه های بتنی استفاده می شوند.برای استفاده از تخته چندلایی به عنوان قالب بتن، ابتدا باید قالب را به اندازه مورد نیاز برش داد و سپس آن را در محل مورد نظر قرار داد. سپس باید قالب را با استفاده از پیچ و مهره ها و بلوک های چوبی به زمین بست و ثابت کرد تا قالب در حین ریخته شدن بتن حرکت نکند.سپس باید بتن را درون قالب ریخت و به صورت یکنواخت توزیع کرد. برای این کار معمولاً از میله های فولادی استفاده می شود که به صورت عمودی درون بتن قرار می گیرند و باعث می شوند که بتن به صورت یکنواخت درون قالب توزیع شود.پس از ریختن بتن، باید صبر کرد تا بتن خشک شود و سپس قالب را با دقت و با استفاده از ابزارهای مناسب مانند پیچ گوشتی و چکش برداشت. در نهایت، سازه بتنی آماده استفاده خواهد بود.

برای خرید تخته های چندلایی (plywood) میتوانید از صفحه فروشگاه ما دیدن کنید یا برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید

قالب پلی وود

قالب پلی وود را امروزه میتوان بهترین و مناسب ترین قالب بتن نامید. این قالب به دلیل ساخته شدن از پلی وود، از ویژگی های فوق العاده آن برخوردار است و میتواند خیال مشتریان را از یک قالب مناسب راحت نماید. قالب پلای وود علاوه بر استفاده در صنعت ساختمان سازی، در ساخت پروژه هایی که در آن از سازه های بتنی استفاده میشود نیز کاربرد دارد. همچنین این قالب ها در دو نوع روکش دار و خام ساخته میشود و میتواند با ابعاد و اندازه های مختلفی تولید گردد.

مزایای قالب پلی وود

قالب پلی وود

یکی از مهمترین مزایای قالب پلی وود نسبت به دیگر انواع قالب، استحکام بالای آن در عین سبک بودن آن است. سبک بودن این قالب کمک میکند که کار با آن راحت تر باشد و حمل و نقل آسان تر صورت گیرد. ویژگی مهم دیگر قالب پلی وود، ضد آب و رطوبت بودن آن است. به همین دلیل قالب پلی وود رطوبت سیمان و بتن را به خود جذب نمیکند و میتواند تا سالها بدون مشکل از آن استفاده نمود.

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم، برخی انواع قالب به صورت موقت هستند و پس از شکل گرفتن بتن، از آن جدا میشوند. قالب پلی وود نیز از این ویژگی برخوردار است و حتی تا ۲۵ بار میتوان از آن استفاده نمود. این ویژگی به پیمانکارهای ساختمان کمک میکند تا هزینه های آنان به شدت کاهش یابد. به دلیل سطح صاف و صیقلی پلی وود، بتن نهایی از این سطح نیز بسیار صاف بوده و هیچگونه ناهمواری در آن دیده نمیشود.

 

ضد آب بودن

به دلیل ساختار لایه ‌بندی شده همراه با استفاده از چسب‌های ضد آب کل ساختار تخته چند لایی قابلیت‌های ویژه ضد آب شدن دارند. از طرفی متریال بتن یک سیال کاملاً خیس با حجم رطوبت بسیار زیاد است. قالب چوبی تهیه ‌شده برای بتن ‌ریزی باید مقابل حجم آب بتن مقاومت کند. ضد آب بودن از دیگر دلایل کلیدی است که کاربرد تخته چند لایه در قالب بتنی را متداول کرده ‌است.

 

قالب پلی وود در برابر تغییرات آب و هوا بسیار مقاوم بوده و میتوان از آن در هر فصلی استفاده نمود. همچنین به دلیل ساخت آن از مواد بازیافتی چوبی و پلاستیکی، به محیط زیست آسیبی نمیرساند و خود نیز قابل تجزیه و بازیافت میباشد. از دیگر ویژگی های مهم قالب پلی وود میتوان به عدم پیچ خوردگی و خمیدگی، مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار، عدم تغییر اندازه در طول استفاده و قابلیت شست و شو اشاره نمود.

مقایسه قالب پلی وود با قالب چوبی

قالب بندی پلی وود

قالب چوبی قیمت کمتری نسبت به قالب پلی وود دارد اما استفاده مجدد از قالب پلی وود تا ۲۵ بار، آن را به انتخاب بسیار اقتصادی تری نسبت به قالب چوبی تبدیل میکند. هر دو قالب نصب و برداشت آسانی دارند اما استفاده از قالب چوبی برای پروژه های بزرگ به شدت وقت گیر است. همچنین قالب پلی وود از استحکام بسیار بالاتری نسبت به قالب چوبی برخوردار است.

مقایسه قالب پلی وود با قالب فلزی

قالب های پلای وود ارزان است:

تخته چوب پلای وود ارزان‌ترین چوب نیست. اما قطعا از صفحات فلزی و پلاستیکی و یا دیگر چوب‌های مقاوم و مناسب قالب‌ بندی ارزان‌تر است. .در مسیر ساختمان‌ سازی باید حجم قالب ‌بندی زیادی داشته ‌باشیم و قطعا نیاز به متریال ارزان ‌قیمت مانند تخته چند لایی داریم. کاربرد تخته چند لایه در قالب بتنی باعث کاهش هزینه ساختمان‌سازی می‌شود.

تخته‌های پلای وود سبک‌ وزن هستند

در طول یک عملیات بزرگ عمرانی نیاز به انبوه قالب ‌بندی‌ها داریم و در تمام این مراحل باید انبوه صفحات و بخش‌های مختلف قالب‌ها را جابه‌جا کنیم. قطعا سبک بودن جداره قالب‌های بتنی یک معیار کلیدی است که باعث ساده‌تر شدن کار و سرعت بخشیدن به مراحل ساخت‌ و ساز می‌شود. تخته چوب‌های پلای وود سبک ‌وزن هستند و همین سبکی است که مصرف تخته چند لایی در قالب ‌بندی بتن را توجیه می‌کند قالب های فلزی وزن بسیار بالایی دارند که این موضوع سبب به کارگیری کمتر قاب فلزی به نسبت قالب پلی وود است. از هر دو قالب میتوان به دفعات و بدون هیچگونه مشکلی استفاده نمود

قیمت پلی وود قالب بندی

قیمت پلی وود قالب بندی

قیمت پلی وود قالب بندی به عوامل بسیاری در ارتباط است. یکی از نکات مهم در مورد قیمت قالب پلی وود مربوط به ورق های پلی وود آن میباشد. این ورق های پلی وود معمولا از کشورهای مختلف وارد میشوند و نرخ ارز بر روی آنها تاثیرگذار است. نکته تاثیرگذار دیگر در تعیین قیمت به ابعاد درخواستی مشتری برمیگردد. تولید قالب پلی وود با ابعاد متفاوت میتواند قیمت آن را تحت الشعاع قرار دهد. همچنین نکته مهم دیگر در این باره، روکش دار بودن یا نبودن پلی وود مورد استفاده در قالب پلی وود است.

مراحل آماده سازی و تعمیر و نگه داری تخته های چندلایی برای قالب بندی بتن

تخته های چندلایی برای قالب بندی بتن، برای ساخت سازه های بتنی بسیار مهم هستند. برای آماده سازی، تعمیر و نگه داری این تخته ها، مراحل زیر را باید رعایت کرد:

1- آماده سازی تخته ها: در ابتدا، تخته ها باید از هر گونه آلودگی و زنگ زدگی پاک شوند. سپس با استفاده از شیمیایی های مناسب، باید تخته ها را ضد آب کرد تا در برابر رطوبت و آب مقاوم شوند.

2- تعمیر تخته ها: در صورتی که تخته ها آسیب دیده باشند، باید قبل از استفاده، تعمیر شوند. برای تعمیر تخته ها، ابتدا باید محل آسیب دیدگی را پاک کرد و سپس با استفاده از چسب و مواد تعمیری مناسب، تخته را تعمیر کرد.

3- نگهداری تخته ها: برای نگهداری تخته ها، باید آن ها را در محل خشک و خنک نگه داری کرد تا در برابر رطوبت و حرارت مقاوم شوند. همچنین باید از تماس با آب و مواد شیمیایی خاصی که ممکن است تخته ها را آسیب برسانند، خودداری کرد.

4- تعویض تخته ها: حتی در صورتی که تخته ها آسیب ندیده و نیاز به تعمیر ندارند، باید قبل از استفاده، تخته های قدیمی را با تخته های جدید تعویض کرد تا از کیفیت بتن ساخته شده با استفاده از تخته های قدیمی کاسته نشود.با رعایت این مراحل، می توان تخته های چندلایی را برای قالب بندی بتن آماده کرد و از آن ها به بهترین شکل استفاده کرد.

انواع سیستم های قالب بندی با پلای وود

انواع سیستم های قالب بندی پلای وود

 

قالب های تخته سه لا طیف وسیعی از سیستم های قالب سازی ساختمانی هستند که مقرون به صرفه بوده و به راحتی ساخته می شوند. حوزه های کاربرد آن در زیر مورد بحث قرار گرفته است

قالب پلای وود با فریم فلزی

این سیستم از رویه پلای وود با ضخامت ۱۸ میلیمتر و فریم های فلزی که از پروفیل های خاص تولید میشوند، تشکیل شده است. اتصال قالب ها به یکدیگر توسط گیره های چدنی و گیره دنده شانه ای میباشد. در نوع دوطرفه آن گیره ها با عبور بلت از داخل پلای وود به یکدیگر متصل میشوند و جک های دوپیچ نیز وظیفه شاقول کردن قالب با زمین را بر عهده دارند.

در نوع یکطرفه آن نیز خرپاهای فلزی عمل نگهداری را بر عهده دارند. امکان اتصال جان پناه و سکوی کار بر روی این سیستم فراهم است.

دیوار و ستون

قالب تخته سه لا در اشکال مختلف در دیوارها و ستون های سازه بتنی استفاده می شود. آنها در اشکال مختلف مانند سیستم قاب، سیستم منطقه، سیستم پشتیبانی جانبی، سیستم قاب وزن، سیستم دایره ای، سیستم ستون، سیستم ستون و غیره استفاده می شوند.

اسلب

قالب تخته سه لا در اشکال مختلف استفاده می شود. آنها در اشکال مختلف مانند دال سقفی، قالب برای میز دال، تیرهای در حال اجرا و غیره استفاده می شوند.

قالب پلای وود با پشت بند تیرهای چوبی

در این سیستم، رویه قالب ها از پلای وود با ضخامت ۱۸ میلیمتر و پشت بند ها نیز از تیرهای چوبی میباشند. این تیر ها بسته به ضخامت دبوار و فشار وارده بر بتن، با فاصله مشخصی از یکدیگر به پلای وود ها متصل میشوند. این ویلر ها علاوه بر افزایش مقاومت قالب، وظیفه جک های دوپیچ یا خرپا های فلزی را بر عهده دارند.

قالب میز پرنده

سیستم قالب بندی میزهای پرنده یکی از مرسوم ترین روش های قالب بندی سقف های بتنی میباشد. این سیستم از ترکیب اسکافلد های فلزی و میز چوبی تشکیل شده است. رویه میز از پلای وود با ضخامت ۱۸ میلیمتر و در بخش زیرین پلای وود ها نیز تیرهای چوبی H20 به صورت افقی و عمودی قرار داده میشود. میزهای پرنده بسته به نیاز پروژه، در ابعاد مختلف قابل طراحی و تولید میباشد. میز ها بعد از مونتاژ بر روی پیچ های تنظیم متصل به اسکافلد های فلزی نصب میشود.

کاربری های زیرساختی

برای پروژه‌های زیرساختی، مانند تونل‌ها و پل‌ها، فرآیند ساختمان عاملی است که به طور قابل‌توجهی بر انتخاب ورق‌های تخته سه لا تأثیر می‌گذارد. هنگامی که یک جریان مداوم مهم است و ریختن بتن چندگانه برنامه ریزی شده است، مواد تخته سه لا باید بادوام باشند. بنابراین از قالب های تخته سه لا سفارشی استفاده می شود. این در اشکال مختلف مانند قالب بالا رفتن از جرثقیل، سکوی شفت، سیستم تونل پیکربندی شده، قالب های فولادی سفارشی و غیره استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنگ بزن!