پلای وود چگونه ساخته میشود؟ مراحل تولید تخته چندلایی

j,gdn \ghd,,n ]knghdd

پلای وود چطور ساخته میشود؟

ابتدای بحث را با یک ویدئو از تولید پلای وود شروع میکنیم:

 

 

https://materials.raute.com/file/dl/i/K5_Hbw/rFb8MKRN6b41ap-s6Ew5jQ/plywood-manufacturing-process.mp4?t=1699001373

فرآیند تولید تخته چندلایی پلای وود

 

قدم اول: انتخاب کنده های درخت

در ابتدا باید کنده های درخت مناسب از جنگل جمع آوری شود. این کنده های درخت(ما در ایران آنرا گرده مینامیم) باید دارای قطر مشخص و طول های حداقلی باشند. نوع درخت براساس نوع چندلایی تولیدی متفاوت است. برخی از چوب های سخت و نرم که بیشتر در ساخت ورق پلایوود استفاده می شوند عبارتند از: خاکستر، افرا، ماهون، صنوبر داگلاس و انواع کاج، سرو و صنوبر.به عنوان مثال تخته چندلایی های روسی که به birch plywood معروفند از درخت های توس birch ساخته شده اند.

هنگامی که کنده های مناسب انتخاب شدند، آنها را به نوعی تمیز یا تسویه میکنند. این مرحله معمولا با پاشش آب انجام میشود.

فروش عمده پلای وود tv,a ulni ghd ,,n

قدم دوم: برش و پوست کنی

کنده ها در ابعاد مشخصی برش داده میشوند که این ابعاد به نوعی تعیین کننده ابعاد ورق نهایی است. و سپس با دستگاه پوست کن پوست کنده ها جدا میشود. در این مرحله علاوه بر جداسازی پوست درخت، میخواهیم کنده های به یک قطر ثابت در طولان تبدیل شود. این مرحله با ماشین تراشی به نام lathe انجام میشود که این ماشین با یک تیغ بزرگ فلزی ثابت پوست کنده هایی که با روتوری میچرخد را میکند. این فرآیند خیلی سریع است و معمولا در هر ساعت صد ها کنده از این مرحله عبور میکنند.

قدم سوم: تبدیل کنده به لایه ها

در این مرحله هم کنده ها به یک چرخنده وصل شده و یک تیغه تیز ثابت از کند لایه جدا میکند. این لایه ها در واقع مانند یک فرش لوله شده که باز میشود در طول های بزگی از کنده تهییه میشوند که سپس در ابعاد معین بریده میشوند.

از آنجایی که لایه های جدا شده عموما خیس و با رطوبت بالا هستند لایی ها را وارد خشک کن میکنند تا درصد رطوبت آنها به 6 تا 14 درصد برسد. خشک کن ها معمولا گرما را از دیگ بخار میگیرند و عموما سوخت لازم این گرمکن ها پوست ها چوب است.

قدم چهارم :آغشته کردن لایه ها و قرار دادن آنها روی هم

لایه هایی که در هسته ورق قرار میگیرند و لایه های نازک تری که روی سطح ورق خواهند بود به چسب و رزین های مخصوص آغشته شده و مانند برگه های کاغذ روی هم قرار میگیرند.

در واقع در این مرحله لایی ها از علطک های آغشته به چسب عبور داده میشوند و دو سطح زیر و روی لایی ها آغشته به چسب میشود. 

برای وقت های سه لایی فقط لایه وسط به چسب آغشته میشود و همینطور برای تولید ورق 5 لایی فقط دو ورق به چسب آغشته میشود. 

قرار گیری ورق های به این گونه است که هر لایه عمود بر لایه بعدی قرار میگیرد. این کار باعث میشود استحکام ورق چند لایی بالا برود.

نوع چسب استفاده شده در این مرحله مهم است و میتواند در ویژگی های محصول نهایی تاثیر زیادی بگذارد. در چند لایی های معمولی از رزین های اوره فرمالدهید به عنوان چسب استفاده میشود. اما  چندلایی های که به عنوان پلای وود ضد آب معروف هستند با چسب های فنولیک آغشته سازی میشوند این نوع چندلایی های ضد آب عموما به چند لایی WBP و یا پلای وود EXTERIOR و گاهی MARINE شناخته میشوند.

قدم پنجم: پرس کاری

پرسکاری ابتدا با پرس سرد و سپس با پرس گرم انجام میشود

پرس سرد (یا پرس پیش نیاز)

پس از استفاده از چسب، پرس سرد انجام می شود تا روکش ها برای پرس گرم آماده شوند. این به صاف شدن روکش ها کمک می کند و اطمینان می دهد که چسب به طور یکنواخت روی روکش ها اعمال می شود. این پرس با صفحات فلزی هیدرولیک حدود 10 دقیقه لایه ها را روهم پرس میکند. این زمان اجازه میدهد تا چسب ها خود را بگیرند. (چسب ها بچسبند D:)

پرس گرم

در این مرحله مجدد تخته ها فشرده می شوند و فشار گرم شده برای مدت قابل توجهی توسط پرس داغ به آنها اعمال می شود. این باعث برقراری و حفظ تماس لازم بین روکش ها و چسب می شود. علاوه بر این، کرنش خط چسب و ضخامت لایه چسب کاهش می یابد.

دما و فشار پرس گرم بر اساس نوع ورق پلای وود متفاوت هست. عموما دما تا 250 درجه سانتیگراد بالا میرود و فشار هم تا حدود 1700 پوند بر اینچ مربع میرسد همچنین زمان پرس در محدوده 5 تا 7 دقیقه است.

قدم ششم: کنترل مشخصات مکانیکی و ظاهری

پس از فرآیند پرس، پانل برای کنترل کیفیت آماده است. نمونه‌ها به‌طور تصادفی انتخاب و برای استحکام مکانیکی، استحکام پیوند و همچنین سطوح انتشار فرمالدئید آزمایش می‌شوند. چک بصری نیز انجام می شود و در صورت وجود شکاف با بتونه پر می شود. در این مرحله در بعضی خطوط تولید (مانند پلای وود های روسی) در صورت وجود گره های بزرگ گره ها خارج شده و آنها به لایه های کوچکی وصله میشوند که به اصلاحا با آنها چندلایی پانچ شده میگویند.

قدم هفتم: برش

هر ورق تخته سه لا از پرس داغ چند اینچ بزرگتر از مقدار مورد نیاز خارج می شودکه در این مرحله از خط اره عبور کرده به سایز مورد نظر میرسند.

قدم هشتم: سمباده کاری

هنگامی که تخته سه لا از کنترل کیفیت عبور کرد، سپس سمباده می شود تا مطمئن شوید که سطح صاف و ضخامت آن یکنواخت است. بسته به مشخصات بازار، تخته سه لا را می توان در طرف صورت یا هر دو طرف صورت و پشت سنباده زد. تخته چندلایی هایی که دو طرف آنها سمباده میخورد را با نوع S2S و آنهایی که فقط یک طرف سمباده میخورد را S1 نام گذاری میکنند.

قدم نهم:بسته بندی 

در نهایت، تخته چندلای تمام شده بسته بندی، انباشته و بر این اساس برای ارسال به بازارهای محلی و خارج از کشور بسته بندی می شود. بر روی پالت ها بر چسب هایی زده میشود که معمولاً نشان دهنده یک علامت تجاری هستند که به منظور اطلاع خریداران در مورد رتبه بندی قرار گرفتن در معرض تخته سه لا، درجه، بچ نامبر و سایر عوامل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زنگ بزن!