واردات چوب از روسیه
فهرست مطالب
- 1 واردات چوب از روسیه
- 2 قدم اول واردات چوب از روسیه
- 3 انواع چوب روسی وارداتی
- 4 قوانین و مقررات روز صادرات کشور روسیه
- 5 درخواست ارسال پیش فاکتور یا پرفرما performa invoice برای واردات چوب
- 6
- 7 بازاریابی و شناخت فروشنده های مناسب تخته روسی
- 8 ثبت سفارش برای واردات چوب به ایران
- 9 تخصیص ارز و پرداخت بینالمللی برای واردات چوب به ایران
- 10 پرداخت هزینههای حمل و نقل و بیمه چوب
- 11
- 12 ترخیص و تحویل کالا از گمرک
واردات چوب و فراوردههای مرتبط با آن، در رده مهمترین شاخههای صنعت و تجارت قرار دارد؛ چرا که بخش عمدهای از نیازهای بازار داخلی به واسطه محصولات وارداتی این حوزه تأمین و رفع میشود. اگرچه ایران کشوری غنی از منابع جنگلی است، اما به دلیل شرایط خاص اقلیمی و آسیبهای جدی زیست محیطی ناشی از قطع درختان، واردات چوب و مشتقات آن به عنوان رویکردی مناسب جهت پاسخگویی به تقاضای بازار داخلی چوب مطرح و اجرایی شدهاست.
واردات چوب از روسیه یکی از بخش های عمده واردات ایران را شامل می شود. روسیه به دلیل نزدیکی با ایران، منطقه ی قابل قبولی برای معامله و واردات چوب روسی می باشد. گرچهایران با داشتن جنگل میتواند مقداری از چوب مورد نیاز را تامین کند اما موارد هستند که لازم است حجم زیادی الوار از روسیه به ایران وارد شود. عوامل نیاز به واردات چوب عبارتند از:
- کمبود منابع چوب در کشور
- به خطر افتادن منابع محیط زیستی و جنگل کشور با قطع درختان
- وجود گونه های نایاب و در حال انقراض در ایران
- چوب های روسی تنوع ابعاد زیادی دارند و بر خلاف چوب های موجود در ایران در سایز های مشخص و استاندارد به وفور قابل سفارش اند
- تخته روسی عمدتا نرم و برای نجاری مناسبند
- چوب نراد روسی به دلیل شیره و صمغی موجود در الیافش مانع از ورود موریانه و حشرات موذی میشود
- قیمت چوب روسی با وجود حمل و نقل و تعرفه های گمرکی در مقایسه با مزیتی که نسبت به چوب داخلی دارد چنان تفاوت قیمتی ندارد.در حال حاضر که این متن را مینویسیم قیمت تخته روسی هر متر مکعب 17 میلیون تومان و تخته سفید یا صنوبر ایرانی به طور میانگین متر مکعبی 15 میلیون تومان است. (برای دریافت قیمت و خرید تخته روسی وارد صفحه تخته زیرپایی روسی 4 متری (تخته بنایی، تخته داربست) بشوید)
بدین منظور با رایزنیهای دولت، سرمایه و تسهیلات کافی برای واردات چوب از کشورهایی مانند روسیه، چین و … به ایران فراهم شده که نتیجه این امر رشد صعودی نرخ واردات چوب در طی سالهای اخیر است. از طرفی ایران کلیدور مناسبی برای ارسال و صادرات چوب روسی به کشور های حوزه خلیج فارس به خصوص کسور عراق است و در حال حاضر سهم قابل توجهی از واردات چوب روسی به کشور عراق صادر میشود.بنابراین اگر شما نیز قصد ورود به این حوزه پرسود را دارید این مطلب میتواند راهنمایی جامع و کامل برای آموزش مرحله به مرحله واردات چوب و اطلاع از قوانین و شرایط آن برایتان باشد.
قبل از آن بد نیست به آمار واردات ایران در سال 1402 نگاهی بیندازیم. در این فایل کل واردات ایران نوشته شده کافیست نام تخته نراد را جستجو کنید:
آمار واردات به ایران در سال 1402
قدم اول واردات چوب از روسیه
دریافت کارت بازرگانی!
کارت بازرگانی در دو نوع حقیقی و حقوقی صادر میشود. شرایط دریافت کارت بازرگانی به شرح زیر است:
- حداقل 23 سال سن
- داشتن مدرک تحصیلی مرتبط یا 3 سال سابقه فعالیت مرتبط
- اجاره یا خرید فضای کار اداری یا تجاری برای احراز
- تشکیل پرونده مالیاتی
- امکان ارائه تعهدنامههای مورد نیاز اتاق بازرگانی
- فرد هیچگونه سابقه کیفری نداشته باشد
- ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
- داشتن تمکن مالی برای فعالیتهای تجاری
انواع چوب روسی وارداتی
چوب های روسی در بازار ایران عمدتا به سه گروه چوب های نراد، چوب های یولکا و چوب های ساسنا تقسیم می شوند.در ادامه معرفی مختصری از این گونه ها خواهیم داشت:
تخته نراد روسی : نراد چوبی به رنگ سفید مایل به قرمز است که معمولا در مناطق شمالی کشور بسیار پرطرفدار است. دلیل پرطرفدار بودن در نراد در شمال کشور، مقاومت آن در برابر رطوبت و حشره های چوب خوار می باشد. از این چوب معمولا برای ساختن مبلمان، میز، کاغذ سازی، اسکلت سازی و نجاری استفاده می شود. قابلیت پیچ خوردن، سنباده خوردن و میخ خوردن این چوب، آن را به یک چوب پر کاربرد تبدیل کرده است.
تخته یولکای روسی : این چوب ها رنگشان سفید مایل به زرد است. چوب های سبکی هستند اما با مقاومت خیلی بالا؛ از چوب های یولکا برای دکوراسیون های داخلی و ساخت وسایل منزل استفاده می کنند.
تخته ساسنای روسی : بافت این چوب بسیار درشت یا ریز می باشد. چوب های ساسنا رنگی قرمز کمی صورتی دارند. نکته ی جالب درباره ی این چوب های این است که این چوب ها کمی چرب هستند. این چوب ها برای نرده سازی، قایق سازی، مبلمان و پالت سازی و همچنین برای تولید ترموود مورد استفاده قرار می گیرند.
قوانین و مقررات روز صادرات کشور روسیه
در گام بعدی باید از قوانین و مقررات صادرات و واردات فدراسیون روسیه، ممنوعیتها و محدودیتها، مالیاتها و عوارض متعلقه و … آن مطلع شوید. در این مورد میتوانید از سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی صنایع و معادن و یا سایر شرکتهای فعال در این حوزه مشاوره بگیرید. از طرف دیگر تجربه سایر واردکنندگان، مذاکره با فعالان حوزه صادرات چوب در کشور مبدأ و … میتواند کمک زیادی به موفقیت شما در این عرصه بکند، علاوه بر این مورد تسلط نسبی به زبان کشور مبدأ و یا همراهی یک مترجم متخصص بسیار راهگشا است.
در لینک زیر میتوانید قوانین و مقررات گمرکی فدراسیون روسیه را از وبسایت اتاق بازرگانی ایران و روسیه بخوانید
محصولات وارداتی روسی مجتمع چوب برکت
درخواست ارسال پیش فاکتور یا پرفرما performa invoice برای واردات چوب
یکی از مدارک قانونی در سلسله مراحل واردات چوب روسی و سایر چوبها به ایران، داشتن پیش فاکتور یا پرفرما است. در واقع پرفرما سندی است که توسط فروشنده برای خریدار ارسال میگردد و طی آن شرایط فروشنده ارزیابی شده و اقدامات لازم جهت اخذ مجوزهای مورد نیاز در زمینه واردات چوب و برآورد هزینههای نهایی آن انجام میشود.
موارد مهمی که باید در پیش فاکتور یا پرفورما ذکر شود
- اطلاعات فروشنده و خریدار Seller & Buyer Info
- شماره و تاریخ پیش فاکتور Number & Date of Issue
- توضیحات کامل محصولات Full Description of Goods In Details
- تعداد، قیمت واحد و تعداد کل Quantity & Unit Price (U/P) & Total Amount
- شرایط پرداخت Payment Terms
- زمان تحویل Delivery Time
- شرایط تحویل Delivery Terms
- محل تحویل Relevant Location
- مشخصات مارکینگ و شماره شناسایی وسیله حمل Shipping marks, Transport unit ID
- شماره و نوع استاندارد کالا No. & Kind of Standard
- مهلت 21 روزه تکمیل اسناد حمل توسط فروشنده در اعتبار اسنادی Document Presentation
- مدت زمان اعتبار شرایط پیش فاکتور Validity of PI
- بیمه Insurance
- جمع وزنی، وزن خالص و وزن ناخالص Total, Net & Gross Weight
- جمع حجمی و تعداد کانتینر و کامیون Total Volume & Quantity of Container & Truck
- روش حمل (هوایی، دریایی، ریلی، جاده ای) Mode of Transportation
- شرکت حمل (فورواردر) Freight Forwarder
- هزینه های بازرسی Inspection Fees
- کشور مبدا Country of Origin
- لوازم یدکی Spare Parts
- نوع و تعداد بسته بندی Kind & Number Of Package
- مشخصات حساب بانکی فروشنده Seller Bank Account Info
- هزینه های گواهی کردن Legalization & Banking Charges
- اجازه انتقال از یک وسیله به وسیله دیگر Transshipment Allowed / Not Allowed
- اجازه حمل به دفعات Partial Shipment Allowed / Not Allowed
- ضمانت قراردادی Contractual Guarantee
- آدرس، تلفن، فکس، ایمیل Address, Tel, Fax, E-ma
بازاریابی و شناخت فروشنده های مناسب تخته روسی
اولین و مهمترین قدم در انجام صادرات است. بازاریابی یعنی شناخت بازارهای خارجی و راههای نفوذ به آن که دستیابی به این شناخت از طریق مذاکره با خریداران، استفاده از اطلاعات و آمارهای رسمی، شرکت در نمایشگاههای بین المللی، تماس با رایزن های بازرگانی در سفارتخانه ها و اتاق های بازرگانی و همچنین استعلام از موسسات بین المللی و مراکزی که در این مورد خدمات ارائه می دهند امکانپذیر است. همچنین شناسائی کالاهای رقیب و کیفیت وقیمت آنها در بازار موردنظر و استفاده از روشهای تبلیغاتی برای معرفی کالا نقش مهمی در موفقیت یک صادرکننده دارند.
توصیه میشود این قدم را جدی بگیرید. با توجه به تجارب مجموعه برکت بسیاری از سفارشات در همین مرحله به مشکل برخورده و یا در نهایت کل پروسه تجارت از این مرحله لطمه میبیند.
راهکارهای بازاریابی و واردات از روسیه
راهکارهای ویژه ای برای بازاریابی و واردات از روسیه و فروش محصولات وجود دارد که در این راستا توجه به نکات زیر ضروری به نظر می رسد:
گام نخست؛ شناسایی بازار هدف: طبیعتا نخستین گام در بازاریابی واردات، تعیین بازار هدف و مشخص نمودن نیازهای آن بازار است که برای محصولات یا خدمات شرکت ایجاد تقاضا مینماید. تحقیق در بازار بینالمللی برای شناسایی فرصتهای موجود در بازارهای فرامرزی، بهترین ابزار برای تعیین بازارهای هدف واردات است.
گام دوم؛ تدوین استراتژیهای بازاریابی صادرات: پس از تعیین بازار هدف، گام بعدی تدوین بسته استراتژیهای صحیح بازاریابی واردات شامل استراتژی ورود به بازار، استراتژی جا یابی در بازار، استراتژی محصول یا خدمت، استراتژی قیمت گذاری، استراتژی برندینگ، استراتژی تامین و استراتژیهای مرتبط با حوزه ترویج میباشد. بدیهی است که تدوین این بسته استراتژیها با لحاظ کردن نیازهای بازار هدف انجام خواهد شد. نتایج حاصل از انجام تحقیق در بازار بینالمللی، بنگاهها و شرکتها را در تدوین بسته استراتژیهای متناسب با نیازها و خواستههای بازار هدف، کمک مینماید. استراتژیهای بازاریابی در صورتی موثر شناخته میشوند که شرکت یا بنگاه اقتصادی را در نیل به اهداف تجاری زیر توانمند سازند:
• انتخاب صحیح بازار هدف به نحوی که تقاضای بالقوه و کشش مطلوب برای خرید محصولات یا خدمات در بازار مذکور موجود باشد.
• جایگاه شرکت و محصولات یا خدمات آن نسبت به رقبا، برتر و بالاتر باشد.
• محصولات یا خدمات، پاسخگوی خواستهها و نیازهای خریداران در بازار تعیین شده باشد.
• قیمتگذاری به گونهای صورت گیرد که همزمان برای شرکت و مشتریان، سودآور باشد. به عبارت دیگر، قیمت گذاری در فرآیند ارزش آفرینی توامان برای شرکت و مشتریان، ایفای نقش نماید.
• در مورد نحوه برندینگ محصول یا خدمت، تصمیمگیری صحیح انجام شود. (ورود به بازار با برند مشخص یا استفاده از برچسب و عنوان ناشناس)
• در مورد تامین نیاز مشتریان براساس موجودی انبار یا طراحی و تولید محصول و خدمت به صورت کاملا منطبق بر خواسته مشتری، تصمیم درست اخذ شود.
• پیشبینی مشوقهای صحیح و محرک و بهرهگیری مناسب از تکنیکهای ترویج، به نحوی که در میان خریداران و واردکنندگان کشور هدف، نسبت به شرکت، شناخت مناسب و مطلوب ایجاد شود. هر شرکت یا بنگاه اقتصادی در صورت تدوین صحیح بسته استراتژیهای بازاریابی، میتواند با خیالی آسوده وارد بازارهای بینالمللی شده، نسبت به کسب سهم بازار مناسب و همچنین برخورداری از رشد مطلوب فروش و سود حاصل از صادرات، اطمینان داشته باشد.
گام سوم؛ آمادهسازی ابزارهای ارتباطات بازاریابی: گام سوم عبارت است از آماده سازی ابزارهای ارتباطی بازاریابی همچون شناسنامه شرکت، نامه فروش (این نوع نامه، به منزله تلاش برای فروش یک نوع محصول خاص یا خط محصول است و بیشتر برای کالاها و خدمات دارای قیمتی بالاتر از حد متوسط، کاربرد دارد)، کاتالوگ محصول، بروشور، وب سایت و نظایر آن. ابزارهای ارتباطی مورد استفاده باید علاوه بر برخورداری از جذابیت لازم، از عنصر آگاهی بخشی و اطلاعرسانی نیز بهره بگیرند تا در جایگاه یابی شرکت در بازار هدف و ایجاد انگیزه در مشتریان بالقوه برای برقراری ارتباط با شرکت تاثیرگذار باشند. به عبارت دیگر، کلیه ابزارهای ارتباطی بازاریابی باید ضمن بهرهمندی از طراحی مناسب، آگاهی بخش، جذاب و حرفهای باشند تا در عین ارائه همه اطلاعات مورد نیاز در رابطه با شرکت و محصولات یا خدمات آن به مخاطب (مشتری بالقوه یا واردکننده در کشور مقصد)، انگیزه لازم را برای آغاز ارتباط با شرکت در مشتریان بالقوه ایجاد کنند. میتوان گفت که این گزینه میتواند در نحوه تصمیمگیری مشتریان یا خریداران به منظور تامین نیاز خود به محصول یا خدمات از یک شرکت خاص، تاثیر بسزایی داشته باشد.
گام چهارم؛ ترویج: ترویج یکی از بخشهای چهارگانه (و البته به اعتقاد بعضی از صاحبنظران بازاریابی، پنجگانه) هر آمیزه بازاریابی است که پس از مرحله آماده سازی ابزارهای ارتباطات بازاریابی صورت گرفته و نقشی اساسی در بازاریابی صادرات ایفا مینماید. مهمترین هدف ترویج، آگاهسازی مشتریان یا خریداران از ماهیت یک شرکت و محصولات یا خدمات پیشنهادی آن است. به طور کلی هر آمیزه ترویجی از پنج جزء شامل فروش چهره به چهره، تبلیغات، تکنیکهای مشوق خرید (مانند کوپنهای تخفیف و…)، بازاریابی مستقیم و ابزارهای روابط عمومی تشکیل میشود. ترکیب مورد استفاده در هر آمیزه ترویجی باید از لحاظ هزینه، مقرون به صرفه بوده و قادر به تسلیم پیام درست در موقعیت زمانی درست و در مکان درست باشد. آمیزه ترویجی باید مشتری یا وارد کننده در کشور مقصد را به گونهای هدایت نماید که ضمن جلب توجه او به سمت محصولات یا خدمات شرکت، در او انگیزه و علاقهمندی لازم برای آغاز ارتباط کاری با شرکت را ایجاد کند. بدون اغراق میتوان اینترنت را، مقرون به صرفهترین و سریعترین ابزار ترویجی در میان سایر ابزارها و روشهای موجود در بحث بازاریابی صادراتی نامید.
گام پنجم؛ ایجاد درخواست: دریافت درخواست خرید از مشتریان یا خریداران بالقوه، به منزله آغاز موفقیت در مقوله بازاریابی صادرات و نه پایانی برای آن است. این امر مستلزم بهرهگیری از بسته ترویجی حرفهای و هدفمند، شناسایی مشتریان یا خریداران بالقوه و نزدیک شدن به آنها میباشد. به این منظور باید شناسنامه مشتریان بالقوه یا درخواستهای خرید قبلی آنها مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا امکان تامین خواستهها و نیازمندیهایشان وجود دارد یا نه؟ بدیهی است که پس از دریافت درخواست خرید، با برقراری ارتباط موثر با مشتری و بهرهگیری از تکنیکهای مذاکره میتوان اقدام به اخذ سفارش از مشتری نمود. مراحل پنجگانه مورد اشاره در این نوشتار، با یکدیگر مرتبط بوده و در صورتی منجر به نتیجه مطلوب میگردد که هر یک به درستی انجام گیرد. نباید فراموش کرد که بازاریابی واردات فرآیندی پیوسته و دائمی است که با در نظر گرفتن الزامات زمانی و شرایط کلی حاکم بر بازار و اقتصاد در عرصه بینالمللی میتوان مراحل گوناگون آن را مورد بازنگری قرار داد.
مناطق ویژه اقتصادی روسیه
دولت روسیه در سال ۲۰۰۵ قانون تاسیس مناطق ویژه اقتصادی که بر ساخت مناطق تولید صنعتی و مناطق متمرکز بر تحقیق و توسعه و فناوری های پیشرفته، ناظر است را برای یک دوره دوازد ساله تصویب کرده است. آژانس مدیریت مناطق ویژه اقتصادی فدراسیون روسیه، مسئول اجرای ساخت مناطق است. در نوامبر ۲۰۰۵ دولت نتیجه مناقصه ساخت مناطق ویژه اقتصادی میکروالکترونیک در منطقه مسکو، فناوری هسته ای در زیلنوگراد و دوبنا، فناوری اطلاعات در سنت پترزبورگ، مواد جدید در تومسک، الکترونیک در لیپتسک و پتروشیمی در یلابوگا را اعلام نمود. بنگاههای اقتصادی فعال در مناطق تولید صنعتی مالیات کمتری پرداخت می کنند. مناطق تولید صنعتی و مناطق متمرکز بر تحقیق و توسعه و فناوری های پیشرفته از کاهش مالیات بر زمین و دارایی و بخشش عوارض واردات و صادرات بهره مند می شوند.
واردات به این مناطق از عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است. در صورتی که کالاهای وارداتی در منطقه ویژه اقتصادی به مصرف برسند، از عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده معاف می شوند، ولی به هنگام خروج مشمول عوارض مالیات می شوند. صادرات دوباره کالاهای وارداتی به مناطق بدون فرآوری از عوارض صادراتی معاف است. برخی مناطق روسیه برای تشویق سرمایه گذاری اقدام به ساخت مناطق گمرکی آزاد و انبارهای آزاد نموده اند. این انبارها و مناطق گمرکی در فرودگاهها، بنادر، ایستگاههای راه آهن و پایانه های حمل و نقل هستند. در این مناط عوارض کمرکی گفته نمی شود و معاملات عمده عمومی آزاد است. ولی خرده فروشی کالا ممنوع بوده و هیچ محدودیت زمانی برای انبار کالا وجود ندارد. آژانس مدیریت مناطق ویژه اقتصادی، برنامه ایجاد پارکهای فناوری در نووسیبیرسک، تیومن، کازان، نیژنی نووگوراد و اوبینیسک را اعلام نمود. در دسامبر ۲۰۰۶ مناقصه ایجاد هفت منطقه ویژه اقتصادی و گردشکری از جمله در کراسنویارسک، استاوروپل، آلتای، کالینگراد و ایرکوتسک برگزار شد.
مناطق ویژه اقتصادی فدراسیون روسیه
ایجاد مناطق ویژه اقتصادی، پروژه ای است در مقیاس بزرگ با هدف توسعه مناطق از طریق جذب سرمایه گذاری مستقیم روسی و خارجی در صنایع با تکنولوژی بالا که می تواند جایگزین تولیدات وارداتی، کشتی سازی و گردشگری گردد. دولت در هر منطقه ویژه اقتصادی، مجموعه قوانین ویژه ای اعمال می کند که بسته هایی از مشوق های مالیاتی و ترجیحات گمرکی را در اختیار سرمایه گذاران می گذارد، همچنین دسترسی به زیرساختهای مهندسی، حمل و نقل و تجاری را تضمین می نماید. هزینه سرمایه گذاران در اجرای پروژه های این مناطق به طور متوسط ۳۰ درصد کمتر از شاخص های کل روسیه است. مناطق ویژه اقتصادی برای شرکتهای روسی به منزله تحقیق پروژه های بلند پروازانه و ورود به بازارهای خارجی است. ضمن اینکه این مناطق برای شرکتهای خارجی نیز به معنای دسترسی به بازار روسیه قلمداد می گردد. در مناطق یاد شده شرایط مطلوبی جهت توسعه تجارت، پیاده سازی ایده های جسورانه و همچنین تولید محصولات صنعتی جدید با فناوری بالا ایجاد گردیده است. مناطق ویژه اقتصادی روسیه فرصتی منحصر به فرد در اختیار شرکتهای سرمایه گذار جهت استفاده از مزایای سزمایه گذاری در روسیه ضمن رهایی از مشکلات معمول تجارت همچون عوامل تاثیر گذار منفی در روند تجاری روسیه فراهم می اورد. مناطق ویژه اقتصادی در روسیه به چهار زیر مجموعه صنعتی، فناوری، توریستی، لجستیک و حمل و نقل تقسیم می شوند.
مناطق ویژه لجستیک و حمل و نقل v,sdi
مجاورت و نزدیکی مناطق لجستیکی به مسیرهای اصلی حمل و نقل و تدارکات می تواند بستری مناسب برای سازماندهی صنایع کشتی سازی، ارائه خدمات لجستیک، و ساخت مسیرهای جدید حمل و نقل را فراهم آورد.
• منطقه لجستیک حمل و نقل ویژه اقتصادی “اولیانفسک” واقع در استان اولیانفسک
اولویت های توسعه و سرمایه گذاری:
– صنعت ساخت و ساز هواپیما
– تعمیر و نگهداری هواپیما
– حمل و نقل محموله های هوایی
• منطقه لجستیک و حمل و نقل ویژه اقتصادی “ساوتسکایا گاوان” در خاباروفسک
اولویت های توسعه و سرمایه گذاری:
– حمل و نقل بندری
– تدارکات
– حمل و نقل مرسولات
– تعمیر و نگهداری از کشتی
– شرکت های تولیدی محصولات دریایی
– تجارت کالا
تکنیکهای مذاكره تجاری با روس ها
۱. مذاکره کنندگان روسی به زمان و وقت شناسی اهمیت نمی دهند آنها گاه به عنوان تاکتیک دیر در جلسات حاضر می شوند. آنها خود را مقید به چارچوبهای زمانی و ضرب الاجل نمی کنند و فرایند مذاکره را تا جایی که بتوانند کش می دهند. آنها خصوصاً در مرحله اول مذاکره سعی می کنند از حریف خود اطلاعات بگیرند.
۲. با اینکه روس ها معامله گرا هستند اما تا طرف های خود را کاملاً نشناسند یا آنها کار نمی کنند. روس ها وقت زیادی را صرف شناخت طرف مقابل و آشنایی با مسائل شخصی و خانوادگی وی می کنند اما اصل رابطه برایشان اهمیتی ندارد و نگاهشان به رابطه کوتاه مدت است.
۳. در سبک برخورد روس ها نسبتاً رسمی و خشک هستند. خیلی اهل مزاح نیستند و همتایان خود را با نام فامیل صدا می کنند.
۴. روس ها در مجموع بیشتر درون گرا هستند تا برون گرا بسیاری از اوقات سخنان آنها مبهم و اسرار آمیز است که با اندکی زبان بدنی سعی می کنند آن را رساتر نمایند. تماس چشمی کوتاه با مخاطبین خود برقرار می کنند. فاصله بدنی معمولی را رعایت می کنند. در صورتی که در بین مذاکرات با مخاطب خود تماس بدنی برقرار نمایند مثلاً دست به پشت کسی بزنند این امر نشانه اعتماد پیدا کردن آنها ست.
۵. مذاکره کنندگان روسی ابتدا بر روی یک چارچوب کلی کار می کنند و سپس به جزئیات می پردازند. در واقع آنها از کل شروع می کنند و به جز می رسند.
۶. روس ها در مذاکرات خصوصا” در مراحل اولیه چندان اهل سازش و توافق نیستند و به راحتی راه نمیآیند. حتی ممکن است سازش و توافقات طرف خود را با اقدام متقابل پاسخ ندهند. آنها سازش را ناشی از ضعف می دانند.
۷. روس ها در اتخاذ مواضع و بیان درخواست ها موضع سرسختانه ای دارند. معمولاً” درخواست ها و پیشنهادات اولیه آنها حداکثری است. در بیان مواضع بسیار ایده آلیست هستند نه واقع نگر . معمولاً منتظر می شوند تا همتایشان پیشنهاد اولیه را بدهد.
۸. روس ها معمولاً به عنوان تاکتیک از سکوت و وقفه های طولانی استفاده می کنند تا حریف خود را به هم بریزند. آنها همچنین ممکن است برای کسب اهداف خود مذاکره را به بن بست بکشانند و سرسختی نشان دهند.
۹. نگرش روس ها به مذاکره برد-باخت است. در واقع آنها صحنه مذاکره را صحنه جنگ می دانند که یک طرف در آن پیروز می شود و طرف دیگر شکست می خورد.
۱۰. سیستم حقوقی در روسیه حمایت چندانی از مذاکره کنندگان خارجی نمی کند، لذا در مذاکرات تجاری اصل این است که هر چه می توان افراد ذی نفوذ بیشتری را در ارگان ها و نهاد های ذی ربط در اختیار داشت.
۱۱. فرایند مذاکره و تصمیم گیری در روسیه بسیار کند است. از این روست که مک دونالد بعد از ۱۴ سال مذاکره با روس ها توانست اولین شعبه خود را در این کشور افتتاح نماید.
۱۲. روس ها بسیار خانواده گرا هستند و یکی از موضوعاتی که مورد پرسش آنها قرار می گیرد مسائل خانوادگی و شخصی طرف های مقابل است. علاوه بر این برای برقراری ارتباط شخصی با روس ها می توان در مورد تغییرات در روسیه/ اوضاع اقتصادی/ جنگ جهانی دوم و اوضاع سیاسی بحث نمود. در مقابل روس ها دوست ندارند در مورد مسائل زیر با آنها صحبت شود: تزار و پادشاهی در روسیه/ مذهب/ اقلیت های قومی/ مقایسه روسیه با کشور های پیشرفته و مقایسه مسکوو سن پیترزبورگ.
۱۳. مذاکره کنندگان روسی خصوصاً دیپلماتهای این کشور بسیار مطلع و در کار خود خبره هستند. در بسیاری از اوقات نسبت به تاریخ و فرهنگ کشور همتای خود از خود وی مطلع تر هستند.
۱۴. روسها با اختیارات محدودی در پای میز مذاکره حاضر می شوند و برای موارد مهم باید با مافوق های خود هماهنگی های لازم را صورت دهند.
۱۵. روس ها به هیچ وجه اهل خطر و ریسک نیستند و از موقعیت های مبهم گریزانند. مادامی که به جمعبندیهای دقیق نرسند و تمامی تایید ها را از مقامات مافوق خود دریافت نکنند، تصمیم نمی گیرند. در نتیجه بسیار کم انعطاف هستند
محصولات پر فروش هفته مجتمع چوب برکت
تخته چندلایی روسی
ابعاد 122در 244 سانتی متر (EXT) ضخامت 4 تا 30 میلیمتر
تخته و چوب روسی Russian wood
تخته تراورس دست دوم استحکام فوق العاده طول 2.60 متر
ترمووود thermowood
ابعاد 28.5 در 28.5 سانتی متر زیر پلاستیکی با قفل های متصل کننده
تخته و چوب روسی Russian wood
در پهنای 22و25و28 و30 سانتیمتر درصورت درخواست دو انتهای تخته ها تسمه کوبی شده و مبلغ 40 هزارتومان به قیمت هر شاخه افزوده میگردد
تخته چندلایی روسی
ابعاد 122 در 244 (cm) و 152در152 (cm) ضخامت 3 میلیمتر تا 30 میلیمتر
تخته چندلایی روسی
ورق پلای وود (چندلایی) روسی برند چری پاوت Cherepovets (چرپوتس)
سایز 152در152(cm) (INT) ضخامت 3 میلیمتر تا 18 میلیمتر
تخته چندلایی روسی
چند لایی (پلای وود) روسی با برند سوزا سایز 122 در 244 (cm) (EXT) و 152در152(cm) (INT) ضخامت 3 میلیمتر تا 30 میلیمتر
OSB نوع 3 ابعاد 122cm در 244cm استحکام بالا تحمل بار مقاوم در برابر رطوبت
تخته چندلایی روسی
ضخامت 6 میلیمتر تا 18 میلیمتر- موجود در دو سایز 122 در 244 (cm) (EXT) و 152در152(cm) (INT)
ملزومات قالب بندی بتن
طول 4 متر ضخامت 5 سانتی متر در پهنای 22و25و28 و30 سانت درصورت درخواست دو انتهای تخته ها تسمه کوبی میشوند
برند های متفرقه پلای وود
چند لایی (پلای وود) بلاروسی 18 میل 152در152 سانتیمتر یک رو
ثبت سفارش برای واردات چوب به ایران
پس از تکمیل پیش فاکتور، ثبت سفارش مهمترین و ضروریترین گام از آموزش مرحله به مرحله واردات چوب به ایران است. این مجوز که توسط سازمان توسعه و تجارت صادر میشود، نشاندهنده قانونی بودن تجارت (قاچاق نبودن کالا) و مالکیت شما هنگام دریافت کالا از گمرک است. از سوی دیگر با انجام مراحل ثبت سفارش پیش از خرید، متوجه ممنوعیتهای احتمالی کالای وارداتی مورد نظرتان نیز خواهید شد.
برای انجام مراحل ثبت سفارش کالا باید به «سامانه الکترونیکی جامع تجارت» مراجعه کنید و پس از ثبت نام در سایت و دریافت نام کاربری و رمز عبور اطلاعات لازم را وارد کرده و در نهایت کد هشت رقمی ثبت سفارش کالا را همراه با تاریخ پرفرما و … دریافت کنید.
ثبت سفارش
مراحل انجام ثبت سفارش جهت واردات كالا عبارت است از:
۱. آگاهی از تعرفه كالای مورد ثبت سفارش. (صاحب كالا قبل از ورود كالا چنانچه تعرفه صحیح كالای خود را نداند یا در تشخیص آن تردید داشته باشد، میتواند از گمرك ایران تعرفه صحیح كالای خود را استعلام نماید).
۲. اخذ پروفرما از فروشنده كالا
۳. مراجعه به معاونت بازرگانی خارجی جهت تكمیل فرم ثبت سفارش
۴. اخذ مجوز ورود كالا طبق جدول مقررات صادرات و واردات از سازمانهای ذیربط
۵. مراجعه به شركت بیمه و اخذ بیمهنامه
۶. اقدام به ثبت سفارش در بانك واسطه معامله به منظور ثبت سفارش كالا (پس از تكمیل فرم تقاضا برای گشایش اعتبار به انضمام فرم بانكی، پروفرما، بیمهنامه و اجازهنامه نسبت به پرداخت حق ثبت سفارش اقدام گردد).
حق ثبت سفارش
حق ثبت سفارش عبارت از مبلغی است كه به موجب قانون بودجه هر سال تعیین میگردد و به بعضی كالاهای وارده به كشور اعم از اینكه از طریق سیستم بانكی یا خارج از سیستم بانكی سفارش گردیده باشند، تعلق میگیرد كه مبلغ (cif)فوب + كرایه و بیمهنامه) و به میزان هر دلار ۲۷۵ ریال (براساس ۱۳۷۹) وصول میشود. حق ثبت سفارش ممكن است در زمان گشایش اعتبار در بانك پرداخت گردد و یا در زمان ترخیص كالا در گمرك وصول شود. در ضمن برای كلیه كالاها صرفنظر از تاریخ ورود كالا یا اظهار به گمرك، حق ثبت سفارش به میزان مقرر در زمان ثبت سفارش پرداخت خواهد شد.
كالاهائی كه از پرداخت حق ثبت سفارش معاف هستند عبارتند از:
۱. كالاهای مسافری
۲. كالاهای هدیه و سوغات وارده از طریق پست
۳. به موجب تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۷۹ كالاهای اساسی شامل (گندم، قند، شكر، چای، روغن نباتی، برنج، گوشت قرمز، شیر، كود، سم و بذر، واكسن، سموم دامی) اعم از یارانهای و غیریارانهای و كاغذ و كالاهای وارداتی مربوط به طرحهای بیع متقابل و سرمایهگذاری خارجی و خرید خارجی بخش فرهنگ از جمله صدا و سیما از حق ثبت سفارش معاف میباشند
تخصیص ارز و پرداخت بینالمللی برای واردات چوب به ایران
در این مرحله از واردات چوب و فرآوردههای آن باید ارز لازم جهت خرید این کالا از کشور مبدأ را تأمین کنید. شما میتوانید به شیوههای گوناگون مانند دریافت ارز از بانک مرکزی و … ارز لازم برای خرید چوب و مشتقات آن را فراهم کنید (به بعضی از کالاها ارز دولتی یا نیمایی تعلق میگیرد
پرداخت هزینههای حمل و نقل و بیمه چوب
در آموزش مرحله به مرحله واردات چوب، انتخاب بهترین شیوه حملونقل کالا و بیمه کردن آن در برابر صدمات احتمالی نکته مهم دیگری است که نباید آن را نادیده بگیرید. بر اساس قواعد بین المللی اینکوترمز، خریدار و فروشنده میتوانند یکی از روشهای حمل و نقل جادهای، ریلی، هوایی و دریایی را انتخاب کنند. بدیهی است که هر یک از این روشها هزینهها و قوانین مخص به خود را دارد.
مرز دریایی از جمله شیوههای مورد استقبال تجار ایرانی برای واردات چوب به ایران از کشورهایی مانند؛ روسیه، چین، ترکیه و … است چرا که در این روش هزینههای انتقال کالا کمتر از سایر شیوهها است. اما فارغ از روش انتخابی برای حمل چوب به ایران، قبل از هر چیز باید به فکر سلامت و حفاظت از کالای وارداتی خود از مبدأ تا مقصد باشید! برای اینکار میتوانید از بیمه باربری وارداتی یا بیمه حمل کالای وارداتی استفاده کنید. بدین ترتیب شرکت بیمهگر تضمین میکند که ضمن حمل اصولی کالای شما، خسارات احتمالی وارد بر کالا در اثر حوادث گوناگون را تا سقف تعهدات خود جبران کند.
ترخیص و تحویل کالا از گمرک
ترخیص و تحویل کالا از گمرک، آخرین گام در آموزش مرحله به مرحله واردات چوب از سایر کشورها به ایران است. برای ترخیص چوب از گمرک باید کلیه کارهای قانونی و ادارای لازم را مطابق با ضوابط سازمان گمرک کل کشور انجام دهید. برای اینکار لازم است تمامی هزینههای ترخیص اعم از؛ پرداخت عوارض گمرکی، پرداخت هزینههای ارزش افزوده، ثبت سفارش، دریافت و ترخیص انبار، بارگیری و تخلیه عمده چینی، هزینههای بندر، هزینههای انبارداری و … را پرداخت کنید.
تعرفه گمرکی چوبهای مختلف باهم متفاوت است، بدین منظور برای دریافت اطلاعات دقیق در مورد تعرفه واردات انواع چوب میتوانید به فصل 44 کتاب مقررات صادرات و واردات مراجعه نمائید (طبق این قانون شماره تعرفه چوب ۴۴۰۱ بوده و نرخ ورودی آن ۴ درصد است). به عنوان وارد کننده چوب باید از این موضوع نیز آگاه باشید که ترخیص چوب از گمرک منوط به طی دوران قرنطینه این کالا است.
این کار برای کاهش ریسک ورود آفات جدید به کشور صورت میگیرد به همین دلیل چوبهای وارداتی باید توسط کارشناسان گمرک مورد بررسی قرار گیرند تا مطمئن شوند که این کالاها کاملا سالم، بدون پوست، فاقد حشرات زنده و سوراخهای ناشی از تغذیه حشرات چوبخوار است. بد نیست بدانید که هم اکنون اداره گمرک؛ بازرگان، انزلی، آستارا و نوشهر بالاترین درصد ترخیص چوب از کشورهای همسایه مانند روسیه و ترکیه را به خود اختصاص دادهاند.